سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هرکس خود را نشناسد، به غیر خود نادانتر باشد . [امام علی علیه السلام]

kowsar
نویسنده :  

 اسلام "هک" نمی شود

 

 

جهاد مجازی، جهاد الکترونیکی، جهاد اینترنتی واژه هایی هستند که شاید تا کنون با آن ها برخورد کرده باشید. واقعیت آن است که این نوع جهاد دارای تفاوت ماهوی با جهاد به شکل سنتی آن نمی باشد. تنها تفاوت این جهاد با انواع دیگر جهاد آن است که در بستر الکترونیکی انجام می شود.

سال 1350، خیل جمعیت در مسجد نارمک به انتظار استاد نشسته بود. استاد که وارد شد، صدای صلوات فضا را عطرآگین کرد. شیخ بدون آنکه ذره ای در دلش احساس غرور کند، از میان جمعیت عبور کرد و به سمت جایگاه سخنران رفت.

مطهری که بر منبر نشست، باز هم طنین صلوات گوشهایش را نوازش کرد ... او اینگونه سخن را شروع کرد: « بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ... من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله ...».

ساعت ها گذشت، اما جمعیت همچنان سراپا گوش بود. شیخ در اثنای صحبتش احساس کرد، بد نیست کمی هم درباره ظهور حضرت(عج) و ارتباط آن با جهاد صحبت کند:« اما انتظار ظهور یعنی چه؟ « افضل الاعمال انتظار الفرج» یعنی چه؟ بعضی فکر می کنند اینکه افضل اعمال انتظار فرج است، به این معناست که انتظار داشته باشیم امام زمان (عج) با عده ای که خواص اصحابشان هستند
یعنی سیصد و سیزده نفر ، و عده ای غیر خواص ظهور کنند، بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند، امنیت و رفاه و آزادی کامل را برقرار کنند، آن وقت به ما بگویند: بفرمایید!

اما نه! انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب امام بودن و جنگیدن و احیانا شهید شدن،یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد، آن وقت من می آیم! ... انتظار فرج داشتن یعنی سعی کنیم دنیا را اصلاح کنیم و ...

از مباحثی که در تمام دوران حیات تمدن اسلامی اهمیت خویش را حفظ کرده است، و متفکران و اندیشمندان مختلف مسلمان بر آن تاکید کرده اند، هجرت و جهاد است. چرا که هجرت و جهاد به عنوان دو عنصر اصلی ایجاد و حفظ امت واحده ی اسلامی مطرح می باشند. در حقیقت از طریق جهاد است که مسلمان با از بین بردن موانع گسترش پیام عدل و توحید، زمینه گرایش ملل و جوامع به اسلام را فراهم می آورند، و همچنین مرز بندی ها ساخته دست بشر غربی را شکسته و راه اتحاد جوامع مسلمان و ایجاد امت اسلام را فراهم می نماید.

اما امروزه با گسترش کاربردهای فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، و استفاده دشمنان اسلام از این ابزارها در جهت هدایت جنگ های روانی، این فریضه مقدس ابعاد تازه ای یافته است.

کاوه سید مفیدی، مدیر شبکه سکیورتارگت (
http://www.securetarget.ir )، در این زمینه می گوید: « شاید زمان آن باشد تا دنیای اسلام علاوه بر تقابل آشکار فیزیکی، دست به جنگ سایبر علیه صهیونیسم که بزرگترین دشمن اسلام در زمان حال است - ،بزند.

وی درباره افزایش ضریب نفوذ سایت‌های اسلامی در اینترنت اظهار می کند:« مالکیت و قدرت در فضای سایبری را می‌توان در دو عامل میزان و مقدار فراهم سازی اطلاعات، و تلاش در جهت تسلط بر عناصراصلی و زیرساخت‌های اساسی این فضا خلاصه کرد». او ادامه می دهد: « اجتماع اسلامی، عملا باید با تشدید منابع اطلاعاتی (سایت‌های وب)، بخش بیشتری از اصلی‌ترین عامل کشش کاربران اینترنتی را به خود اختصاص دهد، و با در دست گرفتن زیرساخت‌ها مانند ثبات‌خانه‌ها (مراکز ثبت آدرس‌های اینترنتی)، و فراهم کنندگان ارتباطی (
ISPها)، به قدرت این جامعه بیفزاید. چرا که مسلما قدرت بخشیدن به هر یک از دو عامل فوق، تضعیف نیروی مقابل را به همراه خواهد داشت».

مفیدی در ارتباط با راهکار موثر جهاد در فضای سایبر تصریح می کند:« سایت‌های اسلامی نباید به طور مستقیم نسبت به تبلیغ تفکر و دیدگاه‌های اسلامی اقدام کنند، بلکه باید به نحوی سیاست مدارانه، نیازهای کاربران را برطرف کرده و به طور غیر مستقیم آنان را به سمت اسلام بکشانند. به عنوان مثال، سایتی اسلامی را تصور کنید که مبادرت به فروش کتب مختلف الکترونیکی می‌کند، ولی برخی از کتب فنی در ارتباط با مقوله ا‌ی مانند برنامه نویسی را به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد، در این میان کافی است مولف این آثار مسلمان باشد تا بتواند دست به تبلیغ دین خود بزند. و یا سایت‌های اسلامی فروش لباس را تصور کنید که لباس‌های اسلامی را با هزینه‌های بسیار پایین‌تری به فروش می‌رسانند.»

مهدی حق وردی طاقانکی از دیگر فعالان محیط مجازی که یکی از دست اندرکاران مرکز مجازی مهدویت نیز می باشد، معتقد است: « همزمان با گسترش انقلاب اطلاعات ،عملیات تهاجمی ، نظامی و تاکتیک های به گونه ای متحول شده است که جنگهای اطلاعاتی به تنهایی یا به همراه عملیات های نظامی کوچک قابلیت وارد نمودن صدمات ولطمات زیاد به دشمن را دارا می باشند.

وی در تعریف جنگهای اطلاعاتی می گوید: « جنگ اطلاعاتی عبارت است از استفاده از شبکه های الکترونیکی برای تخریب و یا از کار انداختن اطلاعات دیجیتالی و غیر عملیاتی کردن زیر ساخت های اطلاعاتی که می تواند علیه یک جامعه یا نیروی نظامی باشد».

مهدی در نهایت اضافه می کند: « با توجه به استفاده ابزاری دشمن از فضای مجازی برای هجوم و یورش عظیم به جهان اسلام و بالاخص شیعه به نظر می رسد می بایست به مفهوم جهاد در اسلام از دیدگاه جدید نگاهی نو انداخت و به راهکارهای عملیاتی جهاد ، واژه ای به نام جهاد مجازی (
Virtual Jihad) اضافه نموده، و با بالا بردن سطح علم و آگاهی نسبت به دفاع و جنگ در فضای سایبر ،سربازان شهادت طلبی را در این راستا آموزش داد».

جهاد مجازی، جهاد الکترونیکی، جهاد اینترنتی واژه هایی هستند که شاید تا کنون با آن ها برخورد کرده باشید. واقعیت آن است که این نوع جهاد دارای تفاوت ماهوی با جهاد به شکل سنتی آن نمی باشد. تنها تفاوت این جهاد با انواع دیگر جهاد آن است که در بستر الکترونیکی انجام می شود.

به اعتقاد صاحب نظران جهاد الکترونیکی دارای دو نوع می باشد.

1. جهاد سایبرنتیک (
CYBER JIHAD)

2. جهاد شبکه ای (
NET JIHAD)

که هر یک از این ها، خود دارای دو نوع تدافعی و تهاجمی می باشند.

جهاد سایبرنتیک

در جنگ سایبرنتیک دشمن سعی دارد با کلیه امکانات باعث از هم گسیختگی سیستمهای اطلاعاتی و مخابراتی، سیستم‍های کنترل و فرماندهی، ارتباطات، خبرگیری و جاسوسی نیروی نظامی دشمن و غیرعملیاتی کردن آنها در صحنه نبرد و یا در حالت عادی شود.

بنابراین برای انجام جهاد در این عرصه لازم است که در اولین قدم مسلمانان به فراهم سازی و تکمیل زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطاتی پرداخته و از جهت فنی بتوانند، در عرصه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی خود کفا باشند. پر واضح است که در صورت استفاده از فناوری های ساخته غرب، به راحتی در جنگ های الکترونیکی مغلوب شده و هیچ حرفی برای گفتن نخواهیم داشت؛ خصوصا که عمده شرکت های فعال غربی در عرصه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی به گونه ای به صهیونیسم بین الملل وابسته هستند. آنچه می آید اطلاعاتی در خصوص برخی از این شرکت ها می باشد.

شرکت INTEL، سازنده مادربورد، پردازشگرو پنتیوم و بزرگترین شرکت تولید کننده میکروچیپ در دنیا است که مهمترین شعبه این شرکت در اسرائیل می باشد. این شرکت به طور متوسط سالانه یک بیلیون دلار در آمد دارد که این درآمد برای پیشبرد اسرائیل در تمامی زمینه های تکنولوژی به کار می رود.

شرکت (AOL American On Line)، پایگاه اطلاع رسانی مشهور در آمریکا که به توزیع خدمات اینترنتی دراین کشور میپردازد و مشهورترین اینترانت در ایالات متحده آمریکا میباشد، سالانه 30% سود خود را به دولت اسرائیل اهدا میکند. یکی از جالبترین مطالب راجع به این شرکت مطلبی است که در Jerusalem Post در ژوئن سال 2000 چاپ شد که در آن مطلب صراحت اعلام شد که همکاری اسرائیل و این شرکت_ که پشتیبان موسسات چند رسانه ای چون TIMES ، CNN و ICQ (نوعی نرم افزار چت) میباشد_ قطعا بر روی اخبار و اطلاعاتی که جهان در رابطه با اسرئیل دریافت میکند، اثر گذار خواهد بود.

علاوه بر موارد مذکور، مراکز تحقیق و گسترش شرکتهای DIGITAL ، MICROSOFT ، IBM و INTEL در اسرائیل میباشد.

اما پس از طی قدم اول که همانا بومی سازی فناوری های نوین می باشد، در قدم دوم باید خود را برای مبارزه با دشمنان آماده کنیم. آموزش راههای هک، انتشار ویروس و ... هر چند از نظر ما نامطلوب می باشند، اما برای ایجاد رعب در دل دشمنان ضروری به نظر می رسند. این موضوع وقتی اهمیت حقیقی خویش را پیدا می کند که به یاد داشته باشیم، تا کنون آمریکا عامل بیشترین حملات در فضای سایبر بوده است. اقدامات سیا برا ی تحقق بخشیدن این جنگ علیه اسلو بودان میلوشویچ رئیس جمهور صربستان(جهت حمله الکترونیکی به بانکهایی که او حساب دارد برای بلوکه ،انتقال و یا مخدوش کردن دارایی های آن) جز اولین پیشنهادات برای شروع چنین جنگی بود. همچنین صهیونیست ها با هک کردن سایت های اسلامی و حمله به سایت های رسمی دولت های عرب تلاش می کنند به کشورهای اسلامی لطمه بزنند.

به عنوان مثال در سال 2000 میلادی سایت حزب الله لبنان(
Hezbollah) که یک سایت ضد صهیونیستی(anti-Zionist) است، توسط یک گروه هکر اسراییلی هک شد و پرچم اسراییل و سرود ملی اسراییل روی آن قرار گرفته داده شد. همچنین در سال 2004 پایگاه اطلاع رسانی فلسطین، وابسته به حماس، با حمله ویروسهای کامپیوتری از طرف رژیم صهیونیستی مواجه شد. این حمله به گونه ای طراحی شده بود که تا مدت ها تمامی بخش های این سایت غیر قابل دسترسی بود.

جهاد شبکه ای

در جنگ شبکه ای دشمن سعی دارد با تسلط بر فضای سایبر و استفاده از امکانات آن از جمله تاسیس و حمایت از سایتها و وبلاگهایی که با انتشار مطالب ،در راستای تخریب و تضعیف و تغییر ارزشها و باورهای جامعه اسلامی تلاش می کنند، تفکر و فرهنگ غربی را در تمام ابعاد آن گسترش دهد.

در مقابل این روش لازم است جهاد شکبه ای اعمال شود. در این نوع جهاد می بایست در قدم اول با تسلط بر فضای سایبر، به ایجاد و افزایش سایتهای اسلامی با زبان اقوام مختلف مسلمان در جهت تحکیم تفکر اسلامی و پاسخ گویی به شبهات و ایرادات مطرح شده در رابطه با فرهنگ اسلامی پرداخته شود. همچنین در گام بعد خوب است که با ایجاد وگسترش سایتهای غرب شناسی، فرهنگ غرب نقد شده، و از این طریق غرب را با چالشهای مختلف مواجه ساخته، و با استفاده ازکلیه نیروها به خصوص اندیشمندان منتقد غربی ضمن تبیین مبانی آنان، افکار عمومی ملتها را به مخالفت و معاندت با سیاستهای دولتهای غربی هدایت کرد.

روزنه های امید

شاید مطالب فوق و مثال هایی که آورده شد این دیدگاه را برای خواننده تداعی کند که علیرغم اهمیت جهاد الکترونیکی، مسلمانان در این عرصه ها بسیار ضعیف ظاهر شده اند. اما حقیقت این است که مسلمانان نیز خصوصا در ایران و لبنان دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته اند. طیف وسیع سایتهای فارسی اسلامی که علاوه بر داشتن محتوای غنی از جذابتهای گرافیکی و فنی بسیار بالا بهره می برند نظیر تبیان، رهپویان وصال، باشگاه اندیشه و ...، دستاوردهای فنی مهندسان جوان ایرانی در عرصه فن آوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی نظیر انواع سرویس های ارائه دهنده وبلاگ، ساخت فیلترهای داخلی، و ...، موفقیت حزب الله لبنان در عرصه بازی های رایانه ای خصوصا با ارائه بازی شهادت، و ... همگی شاهدی بر این مدعا هستند.

گرى بنت" استاد دانشگاه ولز، در کنفرانس سال 2004 انجمن مطالعات خاورمیانه در لندن، در این زمینه گفت:« با فعال شدن پایگاه‌هاى اینترنتی مسلمانان اصولگرا در چند سال اخیر، موضوع هک کردن پایگاه‌هاى اینترنتی در غرب گسترش یافته و هک شدن پایگاه‌هاى اینترنتی وزارت دفاع آمریکا و ارتش اسراییل نمونه‌هایی از این دست است».

وی در ادامه تصریح کرد:« تا پیش از گسترش فعالیت‌هاى اسلام گرایان در اینترنت، بسیارى از موسسه‌هاى غربی و حتی اسراییل از نرم‌افزارهاى محافظ استفاده نمی‌کردند، اما هم اکنون اغلب این پایگاه‌ها در سال‌هاى اخیر به محافظ مجهز شده‌اند».

در آخر با امید آنکه حرکت اسلام گرایان در اینترنت روز به روز وسعت و پویایی بیشتری پیدا کرده و زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) شود، توجه خود و مخاطبان را به این حدیث پیامبر اکرم(ص) جلب می کنم که می فرماید:« مَن لم یغز ِ و لم یحدث نفسه بغزو ٍ مات علی شعبة ٍ من النفاق»؛ آن کس که جهاد نکرده و فکر جهاد را در اندیشه خود نپروراند، به هنگام مرگ در شعبه ای از نفاق مرده است

 


شنبه 87/4/1 ساعت 4:48 عصر

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
نویسنده
اسلام هک نمی شود
ناب نوشته
فهرست
72449 :کل بازدیدها
0 :بازدید امروز
6 :بازدید دیروز
درباره خودم
kowsar

حضور و غیاب
لوگوی خودم
kowsar
لوگوی دوستان
لینک دوستان
شهدای استان خراسان
سخن دل
رز سفید
اشتراک
 
طراح قالب